top of page
הנגשה פרטנית במוסדות חינוך

הנגשה פרטנית במוסדות חינוך

Multi-ethnic%2520Group%2520of%2520Friend

למידע נוסף חייגו: 054-8145116

בהתאם לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות במוסד חינוך קיים), תשע"א-2011 חובה על מוסד החינוך לבצע את התאמות הנגישות להלן:

  • הסדרת דרך נגישה.

  • בניית פיר מעלית בבניין המרכזי אם יש בו יותר ממפלס אחד.

  • בניית שני תאי שירותים נגישים בבניין המרכזי.

 

ואולם, במוסד חינוך שבו לומד או עתיד ללמוד תלמיד עם מוגבלות או שאחד מהוריו עם מוגבלות, צריך שיבוצעו התאמות נגישות פרטניות לצורך הנגשת שירותי החינוך שנותן המוסד וזאת מכח תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה), תשע"ח-2018.

 

הנגשה כאמור יכולה להיות פיזית, חושית או קוגניטיבית בהתאם למוגבלותו של התלמיד או ההורה. האחריות על יישום ההנגשה חלה על בעל המוסד החינוכי (לרוב הרשות המקומית) ובתקצוב משרד החינוך (למעט מוסדות פרטיים).  

חובות הרשות המקומית

  • באחריות מנהל אגף החינוך בעירייה ליידע הורים של תלמידים עם מוגבלות על זכותם לבצע רישום מוקדם. אתר האינטרנט יכלול פרסום קבוע על הזכות לביצוע רישום מוקדם. כמו כן תכלול הרשות המקומית בכל פרסום על רישום הודעה על הזכות לביצוע רישום מוקדם לזכאים לכך. 

  • מנהל אגף החינוך בעירייה יודיע לרושם על זכותו שיבוצעו התאמות נגישות לתלמיד או להורה שהוא אדם עם מוגבלות. הודעה כאמור תימסר יחד עם ההודעה על מועדי הרישום ברשות המקומית, הנשלחת למענו של הרושם, בהגיע התלמיד לגיל לימוד חובה או בהירשמו לראשונה למוסד חינוך. אם נודע על תלמיד הזקוק להנגשה, יש להודיע להורי התלמיד על זכותם להגיש בקשה. רשות המבצעת רישום באינטרנט לפי הפרק השמיני 1 של תקנות הרישום תמסור הודעה כאמור באמצעות אתר האינטרנט שבו נערך הרישום.

  • רשות מקומית תפרסם באתר האינטרנט שלה חוברת מידע, שיכין משרד החינוך ושתכלול הסבר על הזכאות להנגשה של מוסדות חינוך לפי סוגי ההנגשה המפורטים בתקנות אלה ותיאור של סוגי ההנגשה האפשריים; החוברת באתר האינטרנט תונגש לאנשים עם מוגבלות לפי תקנה 29(ד) לתקנות נגישות השירות; החוברת תהיה זמינה גם בפורמט מודפס ומונגש במשרדי הרשות המקומית.

  • אם במעבר בין שלבי חינוך יש לתלמיד עם מוגבלות אפשרות רישום יחידה, תבצע הרשות המקומית את ההנגשה של שלב החינוך הבא מבעוד מועד ובלי להמתין למועד הרישום לשלב החינוך הבא, זאת בכפוף לאישור מראש של משרד החינוך.

  • התאמות הנגישות יבוצעו ככל הניתן עד לתחילת שנת הלימודים. 

הנגשה פרטנית לתלמיד עם מוגבלות בשמיעה

בכפוף להגשת בקשה וצירוף כל הטפסים הרלוונטים, ייערך סיור במוסד החינוכי בו לומד התלמיד. בסיור ישתתפו נציגות הנהלת בית הספר, הורי התלמיד, יועץ אקוסטיקה ומורשה נגישות. במהלך הסיור תיבחר כיתה להנגשה אקוסטית. בכיתה תותקן מערכת עזר לשמיעה בהתאם להמלצת קלינאית תקשורת, תוסדר תקרה אקוסטית, תאורה מתאימה המאפשרת קריאת שפתיים, החלונות הפונים לחצר ולמסדרון יאטמו לרעש וכן הדלת. על הכיסאות יותקנו גומיות למניעת רעש גרירה. כמו כן, רעש המזגן יימדד ויותקנו מזגנים שקטים.

 

על מנת שהרשות המקומית תקבל תקציב ממשרד החינוך, מורשה הנגישות יחתום על טופס בקשה לתקצוב הנגשה אקוסטית ובסוף התהליך על טופס אישור ביצוע העבודות. 

הנגשה פרטנית לתלמיד עם מוגבלות בראיה

בכפוף להגשת בקשה וצירוף כל הטפסים הרלוונטים, ייערך סיור במוסד החינוכי בו לומד התלמיד. בסיור ישתתפו נציגות הנהלת בית הספר, הורי התלמיד, מורשה נגישות ומורת מתי"א מתמחה ללקויות ראייה המכירה את התלמיד ומלווה אותו. בסיור ייערך מיפוי של כל המרחב הלימודי בו שוהה התלמיד, לרבות: כיתת אם, כיתות הקבצה, מעבדות, ספריה, אולם ספורט, מגרש משחקים, מרחב מוגן, שירותים והדרך המקשרת ביניהם.

 

מורשה הנגישות, תוך התייעצות עם מורת מתי"א, יגדיר את התאמות הנגישות הדרושות לתלמיד, ובכלל זה: התקנת וילונות למניעת סנוור, צביעת קירות הכיתה בצבע בז', הגברת תאורה או התאמת הגוון שלה, התקנת שקע חשמלי למכשיר טמ"ס המשמש את התלמיד, סימון כל המכשולים במרחב הלימודי בצבע ניגודי, סימון ברזים וכלים סניטריים בשירותים, סימון הדרך בה עובד התלמיד, הצללה בחצר, הסרת מכשולים כגון מרצפות עקומות ועוד. 

 

על מנת שהרשות המקומית תקבל תקציב ממשרד החינוך, מורשה הנגישות יחתום על טופס בקשה לתקצוב הנגשה פרטנית ובסוף התהליך על טופס אישור ביצוע העבודות. 

הנגשה פרטנית לתלמיד עם מוגבלות פיזית

 

בכפוף להגשת בקשה וצירוף כל הטפסים הרלוונטים, ייערך סיור במוסד החינוכי בו לומד התלמיד. בסיור ישתתפו נציגות הנהלת בית הספר, הורי התלמיד, מורשה נגישות, סייעת המכירה את התלמיד ו/או מורת מתי"א ו/או מורת שילוב. בסיור ייערך מיפוי של כל המרחב הלימודי בו שוהה התלמיד, לרבות: כיתת אם, כיתות הקבצה, מעבדות, ספריה, אולם ספורט, מגרש משחקים, מרחב מוגן, שירותים והדרך המקשרת ביניהם.

מורשה הנגישות, לאחר שלמד את מוגבלות התלמיד, יגדיר את התאמות הנגישות הדרושות. במקרה שהמרחב הלימודי מתפרס על פני מספר מפלסים ומוגבלות התלמיד מצריכה שימוש במעלית, תותקן מעלית בפיר שכבר קיים. התאמות נגישות לתלמיד עם מוגבלות פיזית עשויות לכלול התקנת רמפות או מעלונים להתגברות על הפרשי גובה, הרחבת פתחים, בניית מקלחת, החלפת ריצוף ועוד.

כללי

 

העקרון המנחה בהנגשה פרטנית הוא ערך השוויון, כלומר, החוויה של התלמיד תהיה זהה לזו של תלמיד ללא מוגבלות. בכלל זה – אין להפריד את כיתת התלמיד משאר הכיתות בשכבה, אין למנוע שימוש במעבדות או ספריה בשל העידר נגישות ועוד. 

 

התאמות הנגישות יחולו גם בסיורים, טיולים וכל פעילות אחרת הנעשית במסגרת המוסד החינוכי. 

למידע נוסף חייגו: 054-8145116

bottom of page